Tässä postauksessa kerron assistkultauksen työvaiheista. Mutta ensin käyn läpi ne yksitoista pientä korjausta, jotka mestari vaati tekemään "kotitehtä-ikoniin". Tässä "ennen ja jälkeen" kuvat korjauksista, harmillista että valo on niin erilainen. Pitäsi ehkä järjestää vakioitu kuvauspaikka.
- vasemman silmäpussin ja poskipään valo-alueet irti toisistaan
- ylähuuli leveämmäksi ja hieman hymyä lisää
- leveämpi nenä, tämä on liian naisellinen
- leuan valo ylös
- viikset lyhyemmiksi (suupieliin)
- partakarvoja parran yläreunaan
- himation (sin. vaate) varjo olkapäälle
- hoikenna kirjakäden peukaloa skalppelilla
- kirjan ja clavuksen väri tasaiseksi
- oikea kämmen, viiva pois ja etusormen alle varjoa
- samuta reunan punaista
Before and after, eleven little things fixed
Ja sitten sitä luvattua kultausta! Assist-kulta eli sädekultaus tehdään kotikalja-uutteella. Laimenna uutetta lämpimällä vedellä 1:1 tai hieman vähemmän vettä kuin uutetta. Lopusta uutteesta voi tehdä kaljakakun. Levitä sormella kullattaville alueille liitujauhetta ja sipaise pörheällä orava-siveltimellä liiat liidut pois.
Maalaa kaljauutteella kullattavat viivat. Sivellin saa olla niin kuiva kuin mahdollista, älä jätä lammikoita tai pisaroita. Muista, että kullattu viiva on aina leveämpi kuin kaljaviiva. Kuivata viivoja 1-2 h. Jos kuivatat liian vähän, viiva saattaa levitä, kun lasket kullan päälle. Jos kuivatat liikaa, kulta ei tartu.
Ota siirtokultalehti kästeesi, hönkäise maltillisesti kaljaviivoja, ja laske kultalehti päälle. Paina sormesi kullan tukipaperin laidalle, jotta se pysyy paikallaan - se ei saa liikahtaa. Pyörittele toisella sormella hellästi paperin päältä, jotta kulta tarttuu kaljaviivoihin. Jos hönkäisee liikaa, viiva kostuu liikaa ja leviää.
Kulta-arkkeja voi leikata sopivamman kokoisiksi. Anna kultauksen kuivua seuraavaan päivään. Lopuksi ota pörheä oravasivellin ja pyörittele irrallinen kulta pois. Suojaa kultaus sivelemällä viivat sellakalla.
Kultaus kuivumassa - Gold drying.
- separate the lights of the eyelid and the cheek
- make the upper lip wider and add some smile
- wider nose, it is too feminine
- move the light of the chin up
- make the mustache shorter (to the corners of the mouth)
- add hairs to the upper edge of the beard
- make a deeper shadow on the shoulder, on the blue himation
- scratch the book holding thumb narrower with a scalpel
- paint the clavus and book cover even
- right hand palm, cover the line and add shadow under the fingers
- tune down the red on the "frame".
And then to the gilding! I do assist gold with a ready syrup for making home brewed beer or kvass. I dilute the mix with hot water 1:1 - or a little less water. Of the rest of the beer syrup you can make beer cake. If you can´t find the syrup in your local store, you have to gently boil ale until it is thick. Spread chalk with your fingertip on the areas to be gilded and brush of the exessive chalk with a squirrel brush.
Paint the lines to be gilded with the beer mix. The brush should be as dry as possible, do´t leave puddles or drops on the lines. Remember the gilded line is always wider than the line you paint with beer. Let the lines dry for 1-2 hours. If you don´t let them dry enough, the beer will spread under the gold, and if you dry them too long, the gold will not stick.
Take a leaf of transfer gold in your hand, breathe gently at the beer lines, and apply the gold leaf. Press your finger on the edge of the transfer paper, it must not move. Rub the transfer paper gently with your other hand, to make the gold stick to the lines. If you breathe too heavily on the beer lines, they will bee too damp and spread. You can cut the transfer gold leaves into smaller slices. Let the gilding dry over the night. Take a squirrel brush and roll it gently over the gilded area to remove the surplus gold. Protect the gilded lines with schellac using a narrow brush.
4 kommenttia:
Huh, huikeaa! Vaikutuksen tekee varsinkin tuo havainnoinnin tarkkuus ja yksityiskohtaisuus. En olisi varmasti pystynyt poimimaan yhtäkään näistä korjauskohteista.
Ja tekniikkakuvaukset ovat aika yhtä jännittäviä. Kun on kyse asiasta, josta itsellä ei ole mitään kokemusta, on kuin lukisi kiinnostavankuuloista vierasta kieltä. Silti tuntuu, kuin osaisi katsoa ikoneja vähän eri tavalla, kun on edes lukenut nämä oravasivellin -jutut (onko sillä jotain tekemistä oravan kanssa?)
Ahaa, yleisö toivoo sivellin -spesiaalia? Saamasi pitää. :D
Nuo virhehavainnot ovat siis opettajan, ei minun. Pikkuhiljaa alkaa huomata itse isoimmat virheet, mutta mestari se on, joka laittaa asiat halki-poikki-pinoon.
Onpa kaunis Ikoni ja korjausten jälkeen ilme on erillainen, parempi:)
Kaunista, rauhallinen tunnelma.
Kiitos Tarja! Nyt huomasin, että tuo ylempi kuvista on otettu ennen silmänvalkuaisten maalamista. Se tekee ison eron. Lopulliseen tuli hieman "aktiivisempi" tunnelma. Palaan tähän vielä parilla kuvalla.
Lähetä kommentti