Isä Vladimir tuli Kanadasta viettämään pääsiäistä kanssamme ja toi tuliaisiksi uusia värejä. Jo joitakin vuosia sitten luin Maya blue -nimisestä erittäin kestävästä väriaineesta, jota maya-intiaanit käyttivät mm. Bonampakin temppelin freskoissa. Pigmentti on valmistettu indigon tapaisen kasvin uutteesta ja palygorskiittisavesta ja sen koostumus oli pitkään tuntematon. Rapakon takainen Natural Pigments myy mayasinistä, mutta ei tuolloin postittanut Eurooppaan. Nyt pääsen vihdoinkin kokeilemaan sitä. Toinen väri on nimeltään cobalt cerulean (green tint).
Kun saan uuden pigmentin, lisään sen nykyään saman tien värikansion taulukkoon. Taulukossa on värin nimi, näytteet väristä peittävästi ja ohuesti siveltynä, sekä sekoitettuna valkoisen ja mustan kanssa. Tämä pistää uuden värin heti suhteeseen niihin, joita minulla jo on ja nopeuttaa käytöönottoa. Näistä uusista väreistä sipaisin täplät myös pohjustetulle koelaudalle, jotta voin testata pysyvätkö ne paikallaan olifoitaessa. Jotkut värit eivät sovellu ikonimaalaukseen, vaan "lähtevät liikkeelle" öljyn mukana. Esimerkiksi preussinsininen ja naphtolinpunainen ovat näitä varottavia pigmenttejä.
Nyt olen olifoinut koelaudan väritäplät, ja värit käyttäytyivät mallikelpoisesti! Niitä uskaltaa siis jatkossa käyttää ikonimaalaukseen!
___________
Father Vladimir came over form Canada to celebrate Easter in Finland and brought me two new pigments. I had read about Maya blue years ago, but unfortunately back then Natural Pigments did not ship to Europe, so I was unable to get it. This very stable precolumbian pigment, a mixture of organic indigo and a mineral called palygorskite, was used for the frescoes in the Bonampak temple. Now I finally can experiment with it. The other color is called cobalt cerulean (green tint).
When I get a new pigment, I nowadays add it to my color charts straight away. The chart shows the name of the color and has samples of the color applied transparently and thickly, and mixed with black and mixed with white. This puts the new color in relation to the old ones and gives an idea of what it can be used for. Of these new colors I also made samples on a board with lefkas. I need to test them to see wether they work with olifa, or start running around. Some colors are unsuitable for iconography, because they spread when the oil is applied. I have been warned to stay away from for example Prussian blue and naphtol red, lest I want to ruin my icon.
Now I have put olifa on my testboard, and the colors behaved very well indeed. Now it is safe to use them for icons!
Koboltti osoittautui todella hyvin peittäväksi. Hyvä lisä läpikuultavan ultramariinin rinnalle.
The Cobalt blue is very opaque, unlike ultramarine.
Mayasininen olikin yllättävän vihertävä ja todella kuultava.
Maya blue turned out to have a greenish hue and is very transparent.
Maya blue turned out to have a greenish hue and is very transparent.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti