Alkuperäisen ikonin teksti, saat kuvasta suuremman klikkaamalla.
The text from the original icon, click for a bigger wiew.
The text from the original icon, click for a bigger wiew.
Alkuperäisen ikonin teksti oli pahasti vaurioitunut, ja sikäli kuin sain selvää siinä näytti olevan
kirjoitusvirhe. Halusin tekstin olevan mahdollisimman lähellä alkuperäistä ja niin "vanhauskoista tyyliä" kuin suinkin mahdollista. Ystäväni Nikita Simmons (Syrnikov), vanhauskoinen etnomusikologi Oregonista korjasi valokuvan tekstiä, siitä kiitokset hänelle.
Nikitan korjaama teksti, suurenna klikkaamalla.
The text fixed by Nikita, click for a bigger wiew.
The text fixed by Nikita, click for a bigger wiew.
Käytin tekstaukseen kaksi työpäivää. Ensin tekstasin kirjaimia paperille, tunnustelin välistyksiä, korkeuksia ja kätivintä tapaa muotoilla heittomerkkejä ja aksentteja. Vaikeimmaksi osoittautui arhangl -sanassa -ang- kirjainten päällä oleva koristellinen kiemura. Lopulta keksin kääntää paperin ylösalaisin, silloin minä, onneton vasuri, onnistuin vetämään siveltimellä suht samanmuotoisen kuvion. Sitten piti vain uskaltaa maalata sama ikoniin. Kun on vuoden verran pakertanut työn kanssa, on aina hieman perhosia vatsassa kun pitäisi tekstata. Päätin että jatkossa, kun aloitan uuden ikonin, tekstaan siveltimellä siihen tarvittavaa tekstiä aina silloin tällöin työn edetessä.
Ensin maalasin kirjaimet kultaokralla. Vasenkätisenä, minun on helpointa aloittaa oikeasta laidasta ja "kirjoittaa takaperin" kirjain kerrallaan. Näin en pyyhi kädensyrjällä tuoreita kirjaimia ja sanan saa helposti loppumaan juuri kuvan laitaan. Toisena työvaiheena maalasin kirjaimet uudelleen simpukkakullalla. Sen käytöstä tuli seuraava havainto: sipaisemalla useita kertoja samaa kohtaa ei saa tasaista pintaa. Helpoin keino luoda leveitä tasasävyisiä viivoja on tehdä lammikoita - täyttää väripinta piripintaan värillä ja antaa kuivua rauhassa.
Ensin maalasin kirjaimet kultaokralla. Vasenkätisenä, minun on helpointa aloittaa oikeasta laidasta ja "kirjoittaa takaperin" kirjain kerrallaan. Näin en pyyhi kädensyrjällä tuoreita kirjaimia ja sanan saa helposti loppumaan juuri kuvan laitaan. Toisena työvaiheena maalasin kirjaimet uudelleen simpukkakullalla. Sen käytöstä tuli seuraava havainto: sipaisemalla useita kertoja samaa kohtaa ei saa tasaista pintaa. Helpoin keino luoda leveitä tasasävyisiä viivoja on tehdä lammikoita - täyttää väripinta piripintaan värillä ja antaa kuivua rauhassa.
Taustapuoli ja kiilat käsittelin antiikkivahalla.
The backside and the wedges I polished with paste wax.
The backside and the wedges I polished with paste wax.
On ollut ihmeellinen projekti maalata Megrin anheleita. Kun sain viimeisenkin kirjaimen kullattua, asetin valmiit ikonit ikkunalaudalle ja katselin niitä. Ulkona oli joulukuinen ja luminen hämärä. Muistelin esikuva-ikonin matkaa pois luostarista. Näin tykkylunta kuusissa ja varhain hämärtyvän illan ja kuulin purilaita vetävän ilomantilasisen liinaharjan pärskähdykset. Yhtäkkiä muistin ne ikonit, jotka katosivat hankeen tuolla matkalla, ja nousi kyyneleet silmiin. Voi meitä ihmisiä, arkkienkelit Mikael ja Gabriel, rukoilkaa meidän puolestamme!
The Archangels Michael and Gabriel got ready just before christmas. The last task was doing the texts - and this was a really tricky thing.
The text in the original icon was partly damaged, and as far as I could deduce had some spelling mistakes. I wanted the icons to be as close to the original and as "old believer -style"as possible Fortunately we have a old believer friend in Oregon, Nikita Simmons (Syrnikov), who could photoshop the corrections I needed. I am so gratefull for this help!
I used two days for the lettering. First I just fiddled around with the long haired lettering brush on paper, experimented with spacing, size and the ringht way to draw the accents and other dots. The amost difficult part was the word "arhangl", wich has a decoration above the "ang" -letters. I am left-handed, and after a lot of wasted paper, the solution for getting it nice was turning the paper upside down. When you have been working on a icon for a year or so, you don´t want to make a mess of the lettering. I most solemnly promse to practise the lettering for my next icons several times during the process...
First I painted the letters with golden ochre. As a left-hander it is easier for me to start with the last letter and write backwards. Working this way I dont wipe the fresh text with my hand and it is heeaisier to space the letters. I left the icons to dry for a week. The second layer of paint was shell gold. I noticed that it was impossible to get a eaven layer of it if I made several brubeshstrokes - applying the gold in puddles gave a better result.
It has been a strange to paint the Megri angel. Something in the Megri monastery is fascinating me, maybe it is the tought that my ancestors might have made pilgrimages there. When I had finished gilding the last letter, I placed both icons on the windowsill. Outside there was a blue and snowy december afternoon-dusk. I remermbered the original icons journey away from the monastery through the Ilomantsi backwoods. I could almost see the spruces heavyly covered with snow, the sleigh and the typical finnish horse with flaxen mane. Suddenly I remembered the icons that were lost in the snow on that road, and my eyes filled with tears. Archangels Michael and Gabriel pray for us!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti