lauantai 28. huhtikuuta 2012

Kasvojen vaalennus II - Painting the face II

Tämä postaus on jatkoa Oronmyllyn kurssin muistiinpanoille. Silmien ja suun maalaaminen bysanttilaisittain on melkoista hifistelyä. Tein kaksi vektorigrafiikkapiirrosta selventämään mistä on kyse.


KASVOJEN VIIMEISTELY

Kasvojen rajausviivoja varten sekoitetaan kaksi väriä: I-väriin punaokra ja vähän mustaa. Väri on ohut ja läpikuultava, emulsiota on paljon. II-väriin tulee poltettua umbraa, väri on edelleenkin ohutta ja läpikuultavaa, siinä on paljon emulsiota, mutta se on selkeästi vahvempi kuin I-väri.
I-värillä maalataan kulmakarvat yhdellä leveällä vedolla käyttäen hieman paksumpaa sivellintä (nro 3-4). Samalla värillä, ohuemalla siveltimellä, rajataan yläluomen alareuna, maalataan iiris kokonaan,  ylähuuli kokonaan ja vedetään nenän rajaus varjopuolelta, piirretään leuka, kaula ja kasvojen rajaus. I-rajausta tehtäessä käytetään ohutta väriä ja leveämpää viivaa kuin II-rajausta varten.
II-värillä piirretään kulmakarvat 2-3 ohuella vedolla, yläluomen alareuna, iiriksen rajaus ohuella viivalla, nenän rajaus varjopuolelta, sieraimet, huulten välinen viiva, leuka, kaulan ja kasvojen rajaus. II-väri on vahvempaa, väri tummempi ja viiva vielä kapeampi. Huulten välistä viivaa ei vedetä suupieliin saakka - se antaa helposti suulle happaman ilmeen.
Pupillit maalataan puhtaalla mustalla, väri on ohut ja emulsioinen. Iiris on kevyesti kiinni yläluomessa tai vähän alapuolella, pupilli on soikea. Silmän valo maalataan ensin laajempana harmaalla eli reftillä, joka on valkoista ja vähän mustaa. Toinen suppeampi valoalue maalataan puhtaalla valkoisella.

Silmän rakenne - structure of the eye
 
Suun rakenne - structure of the mouth


Puhtaalla sinooperilla maalataan toinen glikasmos eli II-makeutus - kyynelkanavat, yläluomen yläraja eli luomivako, nenän varjopuolen viiva, ylähuulen läiskä sekä alahuulen lasuuri.

HIUSTEN VAALENTAMINEN

Kaikkien eriväristen hiuksien pohjaväri on sankir. Sankirin päälle maalataan läpikuultava varjo ohuella emulsiopitoisella poltetulla umbralla pään ylälaitaan, siihen missä päälaki kaartuu taaksepäin. Samalla värillä tummennetaan kiharoiden päät, Johanneksen partasuortuvat ja hiussuortuvat.
Nuoren ja keski-ikäisen hiukset: I-valo maalataan vahvahkolla okralla. II-valoa varten okraan lisätään valkoista. Lopuksi koko hiuksille tehdään lasuuri poltettu umbralla ja  poltetulla siennalla. Tarvittaessa lasuurin jälkeen tehdään harmaita huipuvaloja sekoituksella poltettu umbra + musta + melko paljon valkoista. 
Vanhan tai paljon pastoonneen hiukset: sankir pohja, varjostus ja suortuvat ohuella poltetulla umbralla. Sitten maalataan väliin ohuen-ohut lasuuri poltettua umbraa, mustaa ja valkoista koko hiuksiin. Lopuksi huippuvalot tehdään puhtaalla valkoisella tai sekoittamalla valkoiseen hieman umbraa ja mustaa. Tummaan partaan ei tehdä valoja, harmaaseen partaan ne tehdään samalla tavalla kuin harmaisiin hiuksiin.
_______
Painting the eyes and mouth in byzantine style is not easy. This post is based on the notes I made at the Cretan style -weekend course I attended before Easter. I also made two vector graphic -illustrations for clarity.

For first colour a mixture of red ochre and a little black is used. The colour should be transparent, with fairly much emulsion. First the eyebrow is painted with this colour, using a slightly bigger brush, let´s say a nr 3-4 kolinsky. With a nr 1 kolinsky the same color is applied to the outline of upper eyelid, the iris, and the upper lip. The iris should be close to the upper eyelid, hardly touching it.

Structure of the eye
II-colour is made of burnt umber, it is darker and thicker than I-colour, but still contain a fair amount of emulsion. With this colour and a thin brush the eybrows get 2-3 thinner lines. The same colour is used for rim of the eyelid and the iris. The pupil is painted with a thin black. The right shape of the pupil is oval, not too big, not too small.

The light in the eye is first painted with grey - reft - just white and some black. Second light is made with pure white. The nasolacrimal duct and the upper line of the eyelid are painted with pure cinnabar. The thin line between the lips is painted with II-color. The ends of the line should not go all the way the corners of the mouth - this usually gives the mouth a sour expression. A dot of pure cinnabar is placed on the upper lip and the lower lip is painted with a glaze of thin pure cinnabar.

 Structure of the mouth

 
 



Ei kommentteja: